Evžen Šimera (nar. 1980) se do širšího povědomí výtvarné obce zapsal svými malířskými experimenty, především pak tím, když vytvořil techniku nazvanou Nový dripping, odkazující k tvorbě amerického umělce Jacksona Pollocka. Zatímco Pollock, představitel abstraktního expresionismu, barvu spontánně „vrhal“ pomocí štětců nebo z plechovek přímo na plátno položené na zemi, Šimera zvolil jiný, exaktnější přístup, který odpovídá jeho osobnostnímu nastavení.
Jedná se o svého druhu výzkum: „Kapky barvy aplikované zdravotnickým kapátkem jsou v počátku jasně nasměrovány a dílem přesné hustoty kapaliny a gravitace vytvářejí nepřerušenou linii. Ta může v některých případech podlehnout defektu, kvůli němuž se odchýlí a vytvoří nepřesnost v jinak systematizované struktuře obrazu. Právě napětí mezi řádem a jeho narušením je ve výsledném díle klíčové,“ popsala jedinečnost Evženova projevu kurátorka Klára Burianová. Malíř nezůstává jenom u jedné polohy, jako konceptualista pracuje s různými médii, věnuje se také kresbě, vytváří objekty a soustavně pokouší možnosti tvorby za využití náhody a při minimalizaci autorského zapojení. Chce překonávat hranice – a je úspěšný.
Evžen Šimera studoval v letech 2000 až 2006 v malířském ateliéru Vladimíra Skrepla a v letech 2010 až 2013 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, kde získal titul Ph.D. Vystavovat začal ještě jako student, první samostatnou expozici měl v roce 2004 v pražské etc. galerii. V roce 2008 se Evžen Šimera stal finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého (představil na ní Monument gravitace) a v roce 2009 obdržel Cenu kritiky za mladou malbu. v roce 2012 spolu s Ondřejem Brodym založil vzdělávací projekt Scholastika, který v roce 2016 získal akreditaci vyšší odborné školy vizuální komunikace. Dílo Evžena Šimery je zastoupeno například ve sbírkách Galerie hlavního města Prahy, Adam Gallery v Brně, Galerii Klatovy–Klenová a v řadě soukromých kolekcí v Česku i zahraničí.
Autor textu: Petr Volf, kurátor